ATELIER KALINA, Pachtův palác, Karoliny Světlé 34, Praha 1 PO - NE: 11:30 - 16:00, 18:00 - 23:30 +420 246 028 061

Art menu


U nás v Atelieru Kalina věříme, že skvělé jídlo a víno se výborně doplňuje s uměním a proto vám v naší restauraci budeme pravidelně představovat ta nejlepší díla českého moderního umění o kterých si také budete moci přečíst na těchto stránkách. 

Aktuálně vystavujeme

Jaroslav Serpan (1922 Karlštejn – 1976 Pyreneje)

EDEIVRITEO

1967, olej a cement na sešívaném plátně 128×162 cm

Jaroslav Serpan, ač rodák z Karlštejna u Prahy a potomek ruských šlechticů, je přece ve světě vnímán především jako francouzský malíř. Tento významný intelektuál své generace se zdaleka nezabýval jen malířstvím. Byl také biologem, profesorem matematiky na pařížské Sorbonně, spisovatelem, básníkem a překladatelem. Patřil do okruhu umělců sdružených kolem teoretika umění Michela Tapié, společně s Georgesem Mathieu, Jeanem-Paulem Riopellem, Antoni Tápiésem či Antoniem Saurou. Jeho díla jsou ve sbírkách nejvýznamnějších muzeí, jakými jsou Guggenheim New York, Museum of Modern Art New York či Centre Georges Pompidou Paříž.

Poznámka: mnoho teoretiků umění se zabývalo tím, jak vznikaly zvláštní názvy Serpanových děl. Skutečnost je velice prozaická – se svou ženou a tehdy malou dcerou Katjou (která dodnes žije v domě Serpanových v Le Pecq u Paříže) si vytvořili tajnou řeč a když Serpan dokončil dílo, křikl: potřebuji jméno pro obraz! A žena a dcera začaly švitořit tou zvláštní řečí – a bylo to…

 

Jaroslav Serpan (1922 Karlštejn – 1976 Pyreneje) 

SUWWOETOFT

1968, olej a akryl na plátně 130×97 cm

Jaroslav Serpan, ač rodák z Karlštejna u Prahy, je přece ve světě vnímán především jako francouzský malíř. Tento významný intelektuál své generace se zdaleka nezabýval jen malířstvím. Byl také biologem, profesorem matematiky na pařížské Sorbonně, spisovatelem, básníkem a překladatelem. Patřil do okruhu umělců sdružených kolem teoretika umění Michela Tapié, společně s Georgesem Mathieu, Jeanem-Paulem Riopellem, Antoni Tápiésem či Antoniem Saurou. Jeho díla jsou ve sbírkách nejvýznamnějších muzeí, jakými jsou Guggenheim New York, Museum of Modern Art New York či Centre Georges Pompidou Paříž.

Poznámka: mnoho teoretiků umění se zabývalo tím, jak vznikaly zvláštní názvy Serpanových děl. Skutečnost je velice prozaická – se svou ženou a tehdy malou dcerou Katjou (která dodnes žije v domě Serpanových v Le Pecq u Paříže) si vytvořili tajnou řeč a když Serpan dokončil dílo, křikl: potřebuji jméno pro obraz! A žena a dcera začaly švitořit tou zvláštní řečí – a bylo to…

  

Břetislav Benda (1897 Líšnice – 1983 Praha) 

Amazonka

1941, bronz v.83 cm

Břetislav Benda byl jedním z významných sochařů české moderny. Patřil k nejtalentovanějším žákům Jana Štursy na pražské akademii. Jakkoli byl i vynikajícím portrétistou, přece jen jeho uměleckým osudem bylo především zpodobnění ženy. Jako pokračovatel Štursova odkazu akcentuje ve svém tvarosloví především výrazné tělesné objemy a pohyb.

 

František Kyncl (1934 Pardubice – 2011 Düsseldorf)

Blue II

1992, monostruktura – kombinovaná technika na ručním papíře 41×79 cm

František Kyncl patřil k předním evropským konstruktivistům. Byl zakládajícím členem dnes již legendárního Klubu konkretistů. Po emigraci v roce 1968 se usadil v jednom z nejdůležitějších center moderního umění té doby – Düsseldorfu. Zde tvoří nejen plastiky, ale také své monostruktury, které vytváří protlačováním a následným barvením ručního papíru. O svých monostrukturách říkal, že: to, co z nich vidíme je jen drobný výsek ve své podstatě nekonečné struktury – ta vyjde z okna mého ateliéru, pak přes Rýn až k Mysu Dobré naděje… 

 

Zbyšek Sion (*1938 Polička)

Vrásnění

1993, olej na desce 45×62 cm

Zbyšek Sion patří k nejvýraznějším osobnostem současné české malby. Celý Sionův život byl poznamenán drastickým válečným dětstvím spojeným se ztrátou otce v roce 1944. Po válce studoval na pražské akademii u Karla Součka a Jiřího Horníka. První úspěchy jeho tvorby v 60.letech vystřídala temná doba normalizace, která nikomu z progresivních umělců nedala svobodně tvořit. Zbyšek Sion je v té době nucen živit se jako čerpač podniku Stavební geologie, ale nepřestává malovat. Po sametové revoluci v roce 1989 byl Zbyšek Sion jmenován docentem malby na pražské AVU. Ve své tvorbě postupně došel od surrealistické inspirace a jakési existenciální grotesky až k osobité abstrakci, kterou reprezentuje i toto dílo.

Veškerá vystavená díla je možno zakoupit.

Více informací :
Cermak Eisenkraft
Dlouhá 12
Praha 1